Image and video hosting by TinyPic

I though you said summer is going to take the pain away.

Jag våldgästade en föreläsning idag i skolan, om feministisk syn på våldtäkt.
Den var faktiskt förvånansvärt bra, oftast brukar jag bara hata såna som kommer och föreläser, författare som pratar om sina böcker i timmar och sånt där.. Men hon som var idag var bra, hon pratade inte bara om sin bok som handlar om våldtäkter då utan varför hon är feminist, hur man har sett på våldtäkt förr och hur man ser på det nu och såna saker. (Jag hatar att jag missade hennes namn.)

Anyways, hon sa nåt att förr, om en tjej blev våldtagen och hon var ogift då stal våldtäktsmannen nåt från hennes pappa och om hon var gift så stals det från hennes man. Jag tyckte det var så sjukt, att vi bara för 50 år sen hade en sån syn på kvinnlighet och sexualitet. Att det var nåt pappan/mannen ägde. Och okej, mannen är väl den enda som ska ha sex med sin fru i ett normalt förhållande men att man kan äga någons sexualitet är bara absurt.

Och vet ni? 1/3 av jordens kvinnliga befolkning oroar sig varje dag för att bli våldtagna när det egentligen är så att i USA är det mest män som blir våldtagna, i fängelser och så. Ändå är det kvinnorna som oroar sig, hon sa att det kan bero på att vi dagligen matas med fakta om hur/var/när/varför vi kan bli våldtagna och att vi kvinnor alltid tar mindre plats än män, vi kryper ihop och gör oss så små som möjligt. Klart att männen ser sin chans att våldta en kvinna som visar sig svag, det är ju ett enkelt byte för honom. Sträck på er, våga möta folk med blicken!

Sedan så pratade hon om att pojkar och flickor generellt sett fostras olika, pojkar ska ha blått, flickor ska ha rosa, pojkar får uppmärksamhet när de klättrar högst upp i ett träd och flickor får uppmärksamhet när de slår sig. Det är klart att flickor lär sig att om man visar sig svag och skör så får man uppmärksamhet, de kryper ihop och tar ingen plats.

Hon pratade om skillnad mellan våldtäkt och misshandel också. Båda två är typer av våld men olika. Ett slag i ansiktet, vanlig misshandel läker men en våldtäkt ger oftast stora psykiska problem. Våldtäkt är en otrolig kränkning, någon tar ditt allra heligaste utan lov, det du bara tillåter vissa människor att komma nära. Många kvinnor klarar inte av att ha en normal, sexuell relation efter en våldtäkt, de känner sig smutsiga och skyller på sig själva. Kanske var min kjol för kort ändå, kanske var jag lite för full, jag kanske var för sexig, mitt linne kanske var för urringat.. Jag har iaf väldigt svårt att ens kunna föreställa mig hur det är att bli våldtagen, bara att tänka tanken att nån skulle tvinga sig in i mig, mot min vilja får mig illamående.

Hon berättade också att jordens befolkning består av mer än 50% kvinnor, 75% av alla som arbetar är kvinnor, kvinnor har i genomsnitt 10% i inkomst av vad en man har, kvinnor äger 1% av alla jordens rikedomar och av de som går fattiga är 7 av 10 kvinnor. Det är största anledningen att hon är feminist.
Jag är glad att jag är feminist (även att jag kanske inte är det bara för att just kvinnor ska få det bättre, utan jag tycker att alla ska ha det lika bra oavsett kön, ras, ålder, religion, sexuell läggning osv..). Jag blir på nåt sätt stolt över att tänka att jag är feminist, det känns som jag tillför nåt bra till samhället bara genom att tänka som jag gör. Jag gillar det.

Och nu blev väl det här lite väl långt och jag är förvånad om nån ens orkat läsa ner hit så jag slutar här. Sängen kallar!

Kommentarer
Postat av: joline

Mycket bra inlägg! Om en man och kvinna har samma jobb (tex byggarbetare) på exakt lika villkor så är det ändå så att mannen oftast tjänar ca. 3600kr/månaden MER än kvinnan. Kram

2008-03-14 @ 17:39:40
URL: http://twistandshout1.blogg.se

Got something to say?

Jag gillar inte anonyma kommentarer, ett namn här tack!:
Här glöms du inte bort.
URL/Bloggadress:

Skriv:

Trackback
RSS 2.0